Friday, March 6, 2009

[meminjam akal tuk berwfikir sejenak..]

Big things that were mistaken small..

First of all im letting all of u know that this article is 100% not written by me..its just an article that I pick from an Islamic magazine untitled [I]..this article was written by Ustaz Hj. Zaharuddin Hj Abdul Rahman a lecturer at Universiti Islam Antarabangsa Malaysia or likely known as UIAM..

It must be sumtin like an ‘’elephant givin birth to an ant’’ merely impossible for knowin that im writin back such article like this..tell u what,at first I was just glancing this magazine page by page..aku on x taw ats sbb aperw aku niyh mang kwat myelak kot berbnding membace..tpi bilerw aku ter pandang tajuk article eiyh tegrk lak plak nk BACE,,nk katerw tajuk dier feelin semacam xderw la plak..tajuk dier simple jerw..ringkas lak tuh.-Benarkah Ada Dakwah Remeh Dan Ranting?..ikutkn tajuk yg rgks sebegini pikir2 mang agk agk mustahil aku bley terbce..tpi ap daya kite nk halang kehendak ALLAH,.kan?kan?kan?

Aperw le gunerw korang dgr aku membebel lak nieyh..korg bce jerw ler sendry,x kn nk aku bce kn gak kowt..lemak krim tepu terlarut btol korang eiyh..korang xyah nk comment k rate kerw pasal perw yg korg bce nntiyh,,cukup lerw sekadar korg mmanfaatkn perw yg korg bce,n btolkn balek mind settin korg terhadap usaha2 murni ulama’2 kite..

Soalan:

Saya membaca satu berita yang seolah-olah menggambarkan rasa x setuju dengan usaha-usaha perubahan yang dibawa oleh sesetengah pihak kearah pengamalan islam hanya disebabkan perbezaan fahaman politik. Misalnya kerajaan negeri Kelantan yang memperkenalkan kod etika berpakain bagi peniaga wanita islam. Bagi sesetengah pihak itu hal remeh dan ranting. Apa pandangan Ustaz?

Jawapan:

Saya mengucapkan tahniah kerana pihak berwajib yang bersungguh melaksanakn eika sebegini.namun sudah pasti di zaman kerosakan akhlak dan kebanjiran masalah sosial ini, pelaksanaan etika ini akan dilihat PELIK, JANGGAL, ZALIM dan pelbagai lagi.

Bagi mereka yang memahami ISLAM dari sumber yang sahih.ia x pelik sama sekali malah tepat sekali terutamanya di waktu wanita keluar bekerja.

Sabda Nabi S.A.W yang ertinya:

‘’ Sesungguhnya Islam dahulu datang dalam keadaan asing, dan ia akan kembali semula dalam keadaan yang dilihat asing’’~[riwayat Muslim]

Al-Qadhi ‘iyadh mengulas bahawa di waktu islam muncul dahlu, ia hanya diamalkn oleh sebilangan kecil pengikut,justeru ajaran-ajarannya dilihat begitu pelik dan asing dari kebiasaan masyarakat Jahiliyyah,kemudian Islam tersebar luas di seluruh dunia. Sesudah itu, semakin ramay yang akan culas dari ajaran islam sehingga Islam tidak diamalkan kecuali oleh sedikit manusia sahaja. Tatkala itulah kumpulan yang ingin dan telah mengamalkan Islam akn dillihat begitu pelik oleh si jahil.munafiq dan kafir yang merupakan majority.

Inilah yang saya kira akn berlaku kepada usaha kerajaan Kelantan yang ingin melaksanakan etika berpakain ini. Pasti ramai yang akn mengecilkannya dari kelompok yang telah saya sebutkan diatas.

Isu remeh

Tidak kurang juga ada yang mengutuk usaha Kelantan ini sebagai usaha yang sgt kecil dan meninggalkan priority, tidak berbaloi, ranting dan lain2. jika berjaya ,ia kejayaan remeh,demikianlah kesimmpulan yang lahir dr minda si pengkritik.

Saya terigt ketika saya muncul secara live di RTM beberapa ketika yg lalu membicarakan persoalan harta dan pandapatan syubhat dalm urusan kewngn harian, ad seorang pemanggil yang saya x pasti ingin bertnyakan soalan ataw pandgn, individu yang bertanya iut berkata:

‘’bukankah isu yang sedang kita bincangkan ini hanya isu ranting,malah banyak lagi isu besar yang patut dibincang..bla3..”

Itulah poin utama komennya, ia seolah-olah x puas hati kerana kononnya kami membuang masa membincangkan perkara ranting,meninggalkan perbincangn hal besar dan usul. Panjang sekiranya saya ingin mengulas benar2, namun cukuplah ia usul dan kekal pengharamanya hingga hari kiamat. Malah ia memberi kesan kepada seluruh system iman dan nilai seseorang.demikian juga isu aurat dan zina.

Selain itu, ingi saya tegaskan sikap sombong dan besar diri beberapa individu yang KONONNYA merekalah juara dalam isu besar dan isu usul sehingga memperkecilkan kerja dan kebaikan org lain. Sikap ini perlu dijauhi sama sekali.

Benar, saya selalu mendengar kutukan dari satu piihak terhadap usaha kebaikan Islam yang cuba dilakukan oleh pihak lain hanya kerana kononnya ia isu kecil dan ranting. Lalu diikuti kutukan itu dengan merendah2kan tugasan dan usaha yang dilakukan. Ia x sama sekali dari cara Islam.

Dakwah politik kepartian?

Samalah juga dengan mereka yang berjuang Islam melalui sesuatu ‘’platform’’, akn memperkecilkan usaha dakwah pendakwah lain yang tidak melalui wadah yang sama dengan mereka. Sebagai contoh, kerap kita melihat kejumudan minda beberapa individu yang berjuang Islam melalui poltik kepartian,lalu diremahkan dan dikutuk semua yang x berjuang islam secara terangn seperti mereka. Dicemuh kononnya ‘tercicir’ dari jalan dakwah. Apa mereka igt dakwah itu khas buat mereka, tertipu sungguh mereka dengan permainan perasaan oleh syaitan.

Astaghfirullah,tidak sedarkah mereka ianya satu penyakit ‘ujub’ dan merasa diri hebat dengn jalan perjuangan itu. Memperjuangkan Islam punyai cara yg luas dan pelbagai,tidak perlu semua mengikut rentak dan cara yang sama,kaedah perlu dipelbagai sesuai dengan kumpulan sasaran.

Bahkan berjuang islam melalui politik kepartian itu sendiri amat luas skopnya, dan bukan hanya dengan berterus- terang sebagai ahli atau pimpinan parti tertentu. Berceramah di musim pilihan raya atas pentas,berdemonstrasi aman,menyerah memorandum,mengulas isu politk kepartian dengan terus terang dan lain2 atas nama parti. Inilah saja yang dikategorikan berani dan berjuang islam oleh segelintir mereka. Kita dapt lihat di zaman ini, begitu ramai ulama berperanan walaupun tanpa komited dengan parti politik kepartian tertentu. Seperti syeikh Yusuf Al-Qaradawi,Syiekh DR. Wahbah Az-Zuahyli,DR. Ramadan Al-buti dan ramai lagi. Buku tulisan mereka,kertas kerja pembentangan mereka tersebar seluruh dunia dan dimanfaatkan oleh kawan mahupun lawan,berparti dan x berparti.

Tidak dinafikan ramai juga yang mengambil jalan politik kepartian seperti syeikh DR. Abdullah Azzam,DR. Muhd Abu Faris,Syiekh DR. Hammam sa’id dan lain-lain. Justeru kedua-duanya punyai faedah dan kelebihan masing-masing,menafikan usaha kedua-dua pihak adalah kejahilan yg amat menyedihkan.

Apa yang penting untk difahami,biarlah setiap org berjuang dengan cara mereka. Anda tidak tahu manakah yang lebih utama,berjasa dan lebih ihklas di sisi ALLAH SWT. Ada yang berjuang Islam melalui politik,teruskn. Ada mengambil jalan akademik, ada yang yg ikut jln NGO, korporat, motivasi ,sekolah, tadika,menyediakan perniagaan dan makanan yang halal dan lain2. setiap satu melengkapi antara satu sama lain. Mana yang terbaik di sisi ALLAH, ia bergantung kepada dalaman, usaha bersungguh dan keikhlasan si pendakwah.

Firman ALLAH SWT yang bermaksod;

‘’katakanlah; tiap-tiap orang berbuat amalan menurut keadaanya masing2’’ maka tuhanmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannya’’~Al –Isra;84

Ibn Abbas menyatakan erti ’’ syakilatihi’’ dalam ayat tersebut ertinya ‘’sudut masing2’’ manakala sebahagian lain mengatakan berdasarkan niat masing2 [At-Tabari, 15/54; Al Qurtubi, 10/322]

Buat pihak yang suka dan berhasrat untuk mengutuk kerja dan usaha baik org lain, sedarilah anda sebenarnya sedang melakukan dosa dan menjauhkan orang dari islam dan hidayah ALLAH, disebutkan dalam sebuah hadis:

‘’janganlah kamu mencela apa jua perkara kebaikan [yang dilakukan]. Walaupun hanya sekadar seseorang bertemu saudaranya dengan wajah yang senyum dan riang’’~[riwayat Ahmad,dari hadis Jabir, no 19717]

Justeru apa jua kebaikan yang mampu diusahakan oleh seseorang ,kita ditegah untuk memperlecehkannya…

Nmpk nyerw takat tu jerw ler tulisan Ustaz Hj Zaharudin.,apa pon yg ditulis oleh beliau pastinya ad sesuatu yg ingin disampaikan oleh beliau samaada secara langsung ataw x…tpi ape yg pasti dan jelas di sini ialah kesatuan hati kte[umat Islam] merupakan elemen yg sgt penting dlm apa jua perkara, baik dari urusan harian hinggalah kesatuan hati kita dlm berdepan puak kuffar yg sudah semestinyerw sentiasa mengharpkn kejatuhan Islam…kesatuan hati ini pastinyerw x kn terhasil andai sekiranyerw hari ini dlm diri kita sendiri maseh ader perasaan ‘ujub’,merasa diri lebeyh bagus dari org lain.suka mengecil2kan usaha org laen dan yg lebeyh malang lgy jika sekiranyerw kita x memberi peluang kepada diri kita sendiri dalam melakukn satu perubahan kearah kebaikan yg kita sendiri sudah maklum akn manfaat yg akn kita perolehi..Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

blub2

Powered by Blogger.