Tuesday, June 23, 2009

dan bukan semuanya kita tahu..

sebelum aku dengn sesuka haty ibu jary aku menaip dgn lebey pantas dan energetic lagy,. gembira haty aku nk maklumkn kat satu dunia yg aku eiyh sorunk yg sgt sgt dan sgt suke menjadi observer,.[satu kerjaya yg tidak dibyr],.tapy jelas mndtgkn kegembiraan yg ala2 fun gitu ha2...
tapy ini x bermkna yg aku sesuke aty mentafsir org,.tell ya wut ''i hate myself when i hate others'' >???...
maty ko ler pak long,.plek..!
keyh biar gwa story haa...
dlu le kn,.
tyme gwa kecik2 dlu,.gwa nieyh curios orgnyer,.
iya..
sungguh..x tipu...
bukti..?
tyme brape ntah umur aku waktu aku frst tyme berkenlan ngn radio..
heh...
frst tyme aku jmpe radyo aku ske betul..
sebb die satu2 nyer bende yg kalo aku sepak k lempank k.,dier x berenty berckp..gelak2 lgy ue...
ye lar tyme ue gwa nomad lgy..
masok tadika un belum...
DJ un aku x taw tu per..
yg aku taw kalo 'ekor' radio ue aku x cucuh kt suis,.
tido bgn balek un aku x kn dgr dier berckp...
but still tyme ue aku x rase yg radio itu berfungsi dgn kerana aderwny letrik..
so bile aku xtaw segala mendek alah eiyh,.
my Brilliant otak pun dgn sesuke uratnyer membwt andain sendiri,.
n d bes andain otak aku bwt,.ialah...dalam radio tu aderw berpuluh2 org kecik yg tido mkn pakai mandi dlm tu,.[nak2 lak radyo tu besar lak an],.tambah pulak dgn segala crita dongeng yg aku baca
like thumbellina,n aderw ler lgy dwa tiga judul citer dongeng yg meneguhkan kepercayaan aku yg serasa aku biler dipikrkn sekarang agk bingai jugak ler..
ha2...
hari2 aku duduk depan radio tu ngn berharp yg 'org2 kecik' lam radio tu akn hulurkn tgn kelur salam ngn aku er..
kekadng tu sengaja aku offkn radio tyme mlm ats alasn..
'drg' letey n nk tido..
ha2..
tyme tu aku mang kagum ngn 'org2' kecik tu,.sebab drg bley berckp lama2,kadang2 ''drg'' menyanyi lgy ue..mcm2 genre lak ue,.pop rock,balada,.romantik ue pun rety..
ha2...
tapy lama2 biler masa terus berlalu dan daun terus berguguran,.ecece,.
aku mule sangsi,curiga dgn kewujudan ''org2'' kecik dlm radio ue..
at first aku pikr,.kalo la sumer rumah aderw radio cam aku eiyh,.
brape ribu juta agknyer ''org2'' kecik nieyh aderw lam dunia eiyh..
nape lak aku x nmpk perkmpungn drg ,shopping mall drg,ataw pun drg dtg senyap2 kt dapur umah tyme mlm2 nk mkn roty k...
aku plek,.
tapy cpt pulak otak aku bg alasan,.
otak aku kate ''bese lar ue.misty ler drg segan,tgk cam citer snow white,kan ke seven dwarfs tu duk lam utan,..segan lar tu..''
aku un yg serba bingai tyme ue,.berkata2 ler pelan2 lam aty..
ye ye x ye jugak an..
Then sampay ler part aku kenal ngn kaset,.tyme tu kemusykilan aku berada dithp tertggi,.kalo aderw bendera kt everest,.kt ujung bendera tu ler kemusykilan aku...
heh..
biler jer aku msuk kn kaset,.cam bese la,.org2 kecik tu akn bercakap,.biler aku pause,.
dier berenty,.
aku rewind,dier ulang balek sebijik2,.
ish2..
ebat tul..
kuat tul igtn ''org2'' kecik eiyh..
aku mle xpercaya,.pastu bley lak aku 'percepatkn' apa yg dier nk ckp..
ish2..
x kn la...
sampay ler satu masa,.
sum1 yg sgt byek aty tlh gtw aku sistem radio tu,.
heh..
waktu tu le aku taw sape DJ ,.
i said OOOwwh...
bru ler aku taw sattelite...
satu2 tang radio aku taw....camne nk bg radio tu ''berckp'' terang2..kne adjust btg besi silver ,.pnjng
kn,pendek kn k..senget kn k...
n yg paling penting skali,.
baru aku taw,.X der sekor un ORG KECIK lam radio..
startin from dat..
aku x penah merasa kesian lgy bile radio terpksa temn aku sampay kol dwa tiga pagy,.
coz aku taw die xkn letey...!
ha2...
heh..
biler aku citer kt korunk cenniey,.
misty korunk rasa ..
alahai..
bebalnyer le dak eiyh..
xkn itu un tataw..
haish...
sebnanya aku nk gtaw satu menderw jer...
yg sape un kiter ...
x semestinyerw kita tahu sume bnda..
aku xnk letk exmple like bdk engineer x tawu kerja doc,.doc tataw kerja arkitek,.
lastly korunk akn ckp
>memang ler,.itu bkn bidang pengkhususan dier...
heh.. itu ler pasal wa citer sumtin yg lebey general..
mungkin aderw je...sesape yg berpikiran cam aku gak...
WAKTU DULU2 ler....
actlly bile kite tataw sumtin,sebnanyer jawapn dier xderw ler jauh mne...
sekeliling kita gak,,.dlm setyp persoalan mesty ader jwpn..cume kekadang jwpn itu abstrk ataw x jerw...
like jawapn yg direct x tersirat,bley dpt on the spot gak cam exams..jwapn die da aderw an,.kalo pun lam exam kite xtaw,.last2 lecturer taw ckgu akn still gtaw gak.bg jawapn yg lebey byek lgy..
kalo jawpn yg abstrak,.
kadang2 die x perlukn pun kebijaksanaan kite,.
as an exmple,.
sum1 berprasangka buruk kt member dier,.
he or she said...''aish,.xkn dier marah kt aku kot..,pe yg aku da bwt eak..?''
mgkn kite xkn dpt jawapn yg betul kalo kite tnya member kiter tu sendry,.'' eiyh,sori ler kalo aderw terluka aty ker...''
untung le kalo dier gtaw,'aku maapkn,tapy aku xske ler ko bwt camtu,aku x selesa,.''
tapi for mst cases d answer we''ll be simply like...''ish2,pe ko ckp eiyh..taderw papa ler,aku letey jer..''
why lie dat,.?
cos manusia tu pikir yg kalo dier berterus trg like dat,.
wlpn dier get along balek,.akn semcm aderw satu keterbatasan lam relation ship itu,.
one of them would think,.i can't do this i can't do dat,.
but that doesn't mean dat questions like dat won't have answer,.d answers r just abstrak n it needs you to find ya own way in solving it,so that mender tu x jadik bebann kepala,.heh,.
same ler gak when you tell sum1,.''hey,i love you''
mgkn ker dier bls like ''owh ye ker.?same ler kiter,.jom kawen kt siam..!''
of cos la x kn..kadng2 dwa tiga ary bru taw,.
kadang2 berthn2,.
kadang2 tataw lngsung,.
tapy biler tataw lngsung tu,panday2 sedar ler da kne reject,.heh,.
pnjg gak kerepek yg aku karang eiyh kali ni..
ha2..
lastly,.
haty aku yg sentiasa suka nieyh,nk ler mengigtkn diri aku sendry n sesape jer yg kt luar saner..
''bertanyer la selalu,jgn la malu taw tersipu2 x kena waktu,ungkai kn la segala pertnyaan lam kepala spya permasalahan x jadik masalah..heh''
-moga kita semua akn terus berada ats satu jln yg hanya membwa kita kpd satu destinasi,.yg pastinyer disitulah persoalan kita ttg neraka dan syurga akn terjawab...amin.

2 comments:

  1. salam paklong.
    :))
    aku suke post ni.
    setiap ayt ko dlm post ni seolah2 memahami apa yg aku alami skang ni.thanx sgt.aku setuju gile bile ko ckp,sape pon kite,kite xkan taw sumer bnde.walau kita hebat mcm mane pon,kite kena igt yg masih ade org yg lebih hebat dr kita kat dunia ni.thanx for ur lesson.semoga kita same2 di landasan yg benar.
    :))

    ReplyDelete
  2. heh rda,.
    itu la tulesan dry hati,jiwa dan perasaan..
    insyaALLAH..

    ReplyDelete

blub2

Powered by Blogger.